top of page

על חובה להתייצב לחקירה או לא?

מכירים את האמהות האלה שאומרות : "אם לא תאכל ,יבוא שוטר" במקרה הזה הכל ברור. המשטרה אוכפת את החוק של האמא "המחוקק" שחוקקה חוק, על פיו הזעטוט חייב לאכול. לעומת זאת השאלה האם אדם חייב להתייצב לחקירת משטרה אינה פשוטה כל כך.

השבוע הנושא עורר ויכוח ציבורי רציני. הראשון היה זה הרב דב ליאור שסירב להתייצב לחקירת משטרה ונעצר, וובעקבותיו היה הרב יעקב יוסף שלבסוף התייצב לחקירת משטרה. בלי להתייחס לעניין החשד כנגד הרבנים אנסה לבחון את החובה של האזרח להתייצב לחקירת משטרה.

המאמר הזה מדבר בעד עצמו. כל ניסיונותיי לבחון את השאלה בפסיקה הקיימת נתקלו בתשובה אחת ויחידה ברורה מאוד: אין בחוק שום חובה להתייצב לחקירת המשטרה. אז נכון שברגע שהאדם נחקר קצין המשטרה יכול להתנות את שחרורו בערובה בכך שיבטיח את התייצבותו לחקירה והליכי משפט. אבל זה אחרי החקירה, ולא לפניה.

ועכשיו קצת לשורש העניין: סמכות העיכוב בסעיף 67 לחוק הסדר הדין הפלילי (מעצרים) קובע כי ניתן לעכב חשוד בביצוע העבירה במספר תנאים. כותרת הסעיף הינה "עיכוב החשוד במקום". מכאן ניתן ללמוד כי מדובר בחשוד שנכוח במקום העבירה, או שיש מפגש בין השוטר לבין החשוד.

זכותה של המשטרה לחקור וגלבות עדויות מעוגנת בפקודת המשטרה סעיף 3 – "משטרת ישראל תעסוק במניעת עבירות ובגילוין, בתפיסת עבריינים ובתביעתם לדין, בשמירתם הבטוחה של אסירים, ובקיום הסדר הציבורי ובטחון הנפש והרכוש" גילויין של העבירות זה מילת המפתח לצורך הדיון.

יתירה מזאת, עיף 59 לחוק סדר הדין הפלילי קובע כי "נודע למשטרה על ביצוע עבירה, אם על פי תלונה ואם בכל דרך אחרת, תפתח בחקירה". החקירה בין היתר כוללת את חקירת החשוד, וגביית הודעתו.

בסופו של דבר התשובה נעוצה, לעניות דעתי בטיב החומר שמהווה יסוד סביר לחשד שהאדם עבר עבירה: אם חזק דיו, במקרה ולא יתייצב לחקירה החשוד יינתן צו המעצר נגדו.

יש למשטרה כלי נוסף, הקרוי מסוף משטרתי או במלים פשוטות – המחשב. במידה והיחידה החוקרת תזין את פרטי האדם שדרוש לחקירה במחשב כל שוטר שיבדוק את החשוד ידע כי לדעת משטרת ישראל קיים החשד והנ"ל דרוש לחקירה. ואז העלילה מסתבכת: ומה אם מדובר בבדיקה במחסום אקראי בצומת תשבי (מישהו יודע איפה זה?) והאדם דרוש לחקירה בדימונה? עוצרים לא עוצרים?

לכן , כאמור, החובה להתייצב לחקירה אינה מעוגנת בחוק או בפסיקה. יחד עם זאת פיתחו רשויות החוק שלל של כלים המאפשרים להכריח את האדם לבוא לחקירה. עד שהמחוקק יחייב….

0 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page