top of page

על משחק הראיות – לא הספר

אגב, הספר חמוד, לטעמי. ממליץ בחום. היה לי עותק משלי, אבל כהרגלי נתתי למישהו לקרוא. באופן כללי, כשאתה נותן ספר אתה נותן חלק מהנשמה שלך יחד איתו. ככה אני מאמין. אגב יש ספרים שמלווים אותך כל חייך, ומזכירים לך, מי אתה, ומה הספקת לקרוא. גם אם זה ספר בילוש פשוט.

פעם אמרתי למשיהו, שכל תיק חקירה הוא לא מסובך וניתן לפתרון. אז"ש (אז זהו שלא).  אבל לצורך הדיון נניח שכן, ואז כהרגלנו נצטרך לפרק כל דבר לגורמים. ככה אנחנו רגילים, לא לראות את כל התמונה, אלא רק חלקים ממנה. ואז אני נגיע לראיות.

כל עבירה פלילית, ולא אני המצאתי את זה, אלא חוק העונשין, ויותר נכון סעיפים 18-20 לחוק, מחולקת ליסוד הפיזי והיסוד הנפשי. היסוד הפיזי מתחלק למעשה, נסיבות ולעתים תוצאה בעבירות מסוימות או כוונה,  בעוד שהיסוד הנפשי מתחלק למודעות לכל אחד ממרכיבים האלה, וזה בצורה מאוד פשטנית, אבל כרגע לא ניכנס מעבר לזה.

ועכשיו לראיות: הראיות יכולות להיות חפציות, ראיות שבמסמך, ועדויות, ולא , החקירות במשטרה אינן עדויות, אלא עדות בבית משפט היא עדות. גם לכללים האלה יש יוצאי דופן, אבל כרגע נתעסק בכלל.

הראיות שמשיגה המשטרה או/ו כל רשות חוקרת, הינן ראיות שאמרות להצביע על כל אחד ממרכיבי העבירה שעליהם כתבתי. השיגה – אפשר להוכיח את ביצוע העבירה בבית משפט. לא השיגה – לא הוכח ביצוע העבירה.

אנסה לתת דוגמא.

עבירת הגניבה: על פי סעיף 384 חוק העונשין (אגב יש לי הרבה מאוד סנטימנטים לעבירה הזאת 🙂 , מאחר ואינה פשוטה כפי שהיא נראית…) עיקרי העבירה הם בסעיף אחר 383 כלדקמן:

(א)      אדם גונב דבר אם הוא –

(1)        נוטל ונושא דבר הניתן להיגנב, בלי הסכמת הבעל, במרמה ובלי תביעת זכות בתום לב, כשהוא מתכוון בשעת הנטילה לשלול את הדבר מבעלו שלילת קבע.

ועכשיו לניתוח פשטני:

היסוד הפיזי – מעשה : הנוטל והנושא

נסיבות: הדבר ניתן להיגנב, ללא הסכמת הבעלים, במרמה, בלי תביעת זכות בתום לב,

כוונה : שלילת הדבר מבעליו שלילת קבע.

הסיוד הנפשי – מדועות לכל האחד מהמרכיבים האלה.

ועכשיו לראיות: נכנס אדם לסופר, לקח לחמניה, ונתפס על ידי הקב"ט. האם גנב?

ובכן זה תלוי. כי נטל ונשא (החביא מתחת למעיל), הלחמניה ניתנת לגניבה (לא בניין), המאפיות זה לא תנובה, לא מחלקים מתנות חינם, אז בטוח לא הסכימו, הסופר לא חייב לו כלום, מה שנשאר, זאת הכוונה לשלול שלילת קבע.

וכן קבור הכלב.(סרטון חמוד, תסכימו איתי). על מנת להוכיח את הכוונה לשלילת קבע לא נוכל להיכנס לראשו של אוהב הבצקים, אלא ניתן ללמוד על כך מדברים אחרים: אם לא היה לו כסף בכיסים, או אם עבר את קו הקופות, או אם נגס, חלילה בלחמניה הטריה…

בכל אופן, כל עבירה והיסודות שלה, וראיות שמובאות על ידי המשטרה צריכות להצביע בצורה מפורשת על יסודות אלה.

ואני עוד אמרתי פעם שתיק חקירה זה דבר פשוט…..

0 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page