top of page

המדריך לאדם שבפנים

על הירידה בעבירות האלימות עליה דיווחה המשטרה כבר דיברתי כאן. לכן הסיכוי שתשתמשו במדריך הזה הוא הולך וקטן עם השנים 😆 . אבל אם בכל זאת הרע איתכם מזלכם, והפעם אני אעזוב את הציניות בצד, ונתקלתם בסיטואציה לא נעימה, בלשון המעטה, שבה מישהו מרביץ/שודד/גונב ממישהו אחר, להלן 10 נקודות שיעזרו:

  1.  תעזרו: תתערבו, אל תעמדו בצד. למרות הפחד. ואני יודע שקל להגיד וקשה לעשות, אבל לפחות תהיה לכם לגיטימציה שיעזרו לכם, כשתהיו  בצרה.

  2. החוק לצדכם. במקרה של עבירה מסוג פשע (ולא קשה להבחין שמדובר בפשע, אבל לדייקנים זאת עבירה שהעונש לצידה הוא 3 שנים ומעלה), כאשר העבירה מתבצעת מולכם, ואתם רואים את זה, יש לכם זכות לעכב את העלם עד שיגיעו השוטרים, ואפילו להשתמש בכוח. אבל רק, אני חוזר, רק לצורך עיכוב. לא מעבר. אחרת תואשמו בעבירה פלילית. הנה החוק: ". עיכוב בידי אדם פרטי  (תיקון התשנ"ז)

  3. (א)  כל אדם רשאי לעכב אדם אחר עד לבואו של שוטר אם נתקיים אחד מאלה:

(1)  האדם חשוד כי ביצע בפניו עבירת אלימות, פשע, גניבה או עבירה שגרמה נזק של ממש לרכוש;

(2)  אדם אחר הקורא לעזרה מצביע על אדם החשוד שביצע בפניו עבירה, כאמור בפסקה (1), והכל אם יש חשש שהחשוד יימלט או שזהותו אינה ידועה.

(ב)  חשוד שעוכב לפי סעיף קטן (א), יימסר לשוטר ללא דיחוי, ובלבד שהעיכוב לא יעלה על שלוש שעות.

(ג)  המבצע עיכוב לפי סעיף קטן (א), רשאי להשתמש בכוח סביר, אם החשוד סירב להיעתר לבקשת העיכוב, ובלבד שלא יהיה בשימוש בכוח כדי לגרום לחשוד חבלה."

אל תשלפו אקדח אם יש לכם שלא לצורך הגנה עצמית, ורק כאשר נשקפת לכם או סובבים סכנת חיים.

  1. בורח העלם? צלמו:  שלפו את הסמארטפון ותעשו לו בוק: עדיף וידאו, אבל גם סטילס זה בסדר. יש בסטילס אפילו יתרונות. אחד התכונות של הטלפונים החדשים היא צילום עם מיקום. בדיוק של מטרים.

  2. תסתכלו על השעון, ותזכרו את השעה המדויקת. אני מתאר לעצמי שזה הדבר האחרון שתרצו לעשות, זה רק  יעזור לחוקרים.

  3. אנשים מסביב – במידת האפשר תבקשו להתקשר ל-100. למרות שלעם היושב בציון עדיין יש מצפון. לפחות טלפוני.

  4. תמסרו עדות במשטרה – ללא עדות במשטרה לא עשיתם כלום. יתירה מזאת אתם עלולים להסתבך בכך שתיחקרו כחשודים. כבר היו דברים כאלה מעולם.

  5. תגיעו למשפט למסור עדות – כן, אני יודע "למה אני צריך את זה…" "להפסיד יום עבודה…" "לא רוצה להסתבך עם עבריינים…" הכל נכון. אבל זה מדריך למצפונכם, זוכרים?

  6. תדרשו מתובע לפני המשפט לראות את העדות שמסרתם במשטרה.תאמינו לי, תדרשו, הייתי שם, בין אלה שלא הספיקו לעבור עם העד על העדות . זה נראה רע. ונכון לא כולם כאלה.

  7. תדרשו לדעת מה בסוף קרה עם התיק… הלכת מכות סתם? 🙂 אני צוחק, אבל זה מפעיל לחץ מסוים על הרשויות. לעולם אל תתצטערו שעזרתם לאיש בעת צרה. לדעתי, זה אחד המעשים הטובים שמזדמן לנו לעשות בחיים.

אני בטוח שמשטרת ישראל היתה יכולה לכתוב מדריך יותר טוב. אבל היא לא.

צפייה 10 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

על הדוכן. (על חקירה נגדית של עורך דין פלילי וטכנולוגיה)

הכותרת הזאת לכדה את עיניי בעיצומו של החג.  למתעצלים  אסביר – המסר המרכזי שדינם של עורכי הדין בעידן הטכנולוגי להיעלם. לפחות לאלה שעוסקים במתן שירותים טכניים- ניסוח של חוזה סטנדרטי או בדיקת זכויות לפני

bottom of page